2009-01-20

Svull

Idag mår jag mycet bättre. Min stackars kropp var såå ond igår. Men allt som är kvar nu är nackspärren. Men det går att leva med. Inatt var det dock inge roligt, kunde inte ligga, sitta eller stå och händerna krökte ihop till klor. AJ! Vad fan är det för jävla skit som går o vem fan har smittat mig?! Har aldrig varit med om nå liknande o vill inte uppleva det igen.
Men som plåster på såren idag åkte jag ner på stan och var allmänt degus och svullade Subway. Lars, du skulle ha varit mighty stolt vill jag lova! :)

Sedan gick jag över till Johanna o klippte henne lite osså fikade vi, naturligtvis. Vad skulle vi annars gör? Vit kladdkaka. Mumma! Men nu är jag hungrig igen så jag tänkte jag skulle värma på lite bruchetta jag gjorde igår. Tusan vad det var gott.

Jag har nu kommit in i någon fas där jag älskar att laga mat. Receptcentralen är min nya bästa kompis.
Lovade Tove att hon skulle få receptet så här kommer det:

Bruschetta

Bruschetta är ett gammalt italienskt recept från 1400-talet. Ursprungligen bestod receptet av grillat vitt bröd som man gnider lite vitlök på samt häller över olivolja. Bruschettarecepten har utvecklats till att bli mer matiga, speciellt i USA. Det här receptet är en perfekt start på en bättre italiensk middag.

Ingredienser (4 portioner)
1 vitt lantbröd
4 mogna tomater
125 g buffelmozzarella
100 g parmaskinka
olivolja
balsamvinäger
svartpeppar
flaksalt


Tillagning
Koka tomaterna i vatten och lite balsamvinäger så att skalet lossnar.
Ta bort skalet och kärnor från tomaterna. Skär dem i centimeterstora bitar.
Skär mozzarellan i centimeterstora bitar.
Skär brödet i 12 skivor och grilla tills de för lite färg.
Dela några vitlöksklyftor och gnid in den grillade sidan ordentligt.
Gör tre olika bruschettas: En med tomat, en med tomat och mozzarella och en med parmaskinka. Avsluta med att hälla över olivolja samt peppra och salta.


Vill även tillägga att jag gjorde en vitlöksbaguette kryddning på mitt bröd
1/2 kruka persilja, 1-2 skalade vitlöksklyftor, 1/2 tsk salt och 1 dl olivolja behöver du då.

Sedan kryddade jag även på mina tomater lite. Bland annat med lite tabasco. Kryddskåpet tycker vi om, javisst!




No comments: